Städning inför bostadsbyte

När du flyttar och byter bostad är det många olika delar som skall gås igenom innan bytet eller köpet är klart. Ett av det viktigaste stegen är flyttstädningen som många gånger tyvärr kan leda till problem. Avtalet om städningen är mellan säljare och köpare och har inget annat avtalats skall fastigheten alltid överlämnas väl städad och rengjord. Detta anges klart och tydligt på Mäklarsamfundets hemsida. Men det är inte alla som har samma uppfattning om exakt vad detta innebär.

Ta hjälp av proffs

Faktum är att det brukar löna sig att anlita professionell städhjälp som qleano när det är dags att flytta. Företag som är specialiserade på städning har gjort många flyttstädningar och vet precis vad som skall göras. Anlitar du en städfirma kan du därmed vara säker på att städningen är bra genomförd och köparen av fastigheten kan inte klaga på den. Om man städar själv finns det större chans att något överses och klagomål och tvister kan uppstå. Att betala för en flyttstädning kan kännas som en onödig utgift men faktum är att det ofta lönar sig så du sparar tid och slipper konflikter. Tänk också på att flyttstädning räknas som en husnära tjänst och därmed omfattas av RUT-avdraget. Du får därför betala ett reducerat pris.

Flyttstädning – detta innefattar den

En flyttstädning ska var mycket grundligt genomförd och allt damm, smuts och fläckar avlägsnade. Samtliga ytor, fasta installationer och vitvaror skall vara rengjorda och i samma skick som vid visningen. Det samma gäller trädgården. Mer exakta instruktioner om vad en flyttstädning innebär kan du läsa dig till här. Oavsett om du städar själv eller väljer att anlita en städfirma är det säljaren som ansvarar för att städningen är korrekt genomförd. Här följer en lista som du kan använda för att checka av alla punkter som bör innefattas av flyttstädningen.

About the author

writers-blogily